Saturday 2 March 2013

Ape nie wei? :3 err


  1. Assalamualaikum :P  ingat lagi tak? err haha copy pate je. Bukan malas, tapi rasenya post yg ieqa nk copy nie bermakna kot? so, bace ah ;) 



KRISTIAN ORTODOK..HATI HATI WAHAI UMAT ISLAM

Assalamualaikum wbkt..

Kepada para muslimin dan muslimat,  hati hati ketika ingin bersolat.  Lihat di mana kita berada,  siapa imam kita kerana terdapat satu agama Kristian bermahzabkan Kristian Ortodok bersembahyang seperti umat Muhammad saw terutama dari segi pergerakan..


gambar ini diambil di sebuah hotel di Surabaya, Indonesia..lihat lah imam dia yang lengkap berkopiah, dan susunan makmum yang mengikut pergerakannya..kalau wujud di Indonesia tak mustahil ada kat Malaysia..berhati hati laa kita
di salah sebuah kuil di luar negeri

Selain agama,  perbezaan yang dapat kita amati ialah waktu solat mereka ada 7 waktu iaitu pada setiap 3 jam.  Antara nama nama waktu solat mereka ialah saatul awal (subuh), saatuts tsalis (dhuha), saatus sadis (zohor), saatut tisah (asar), saatul ghurub (maghrib), saatun naum (isyak), dan saatul layl (tengah malam).  Mereka mengerjakan sembahyang sebanyak 2 rakaat pada setiap waktu..

Mereka juga melakukan puasa (shaumil khabir) yang dikerjakan pada bulan April sehingga May selama 40 hari secara berturut turut.  Selain dari itu mereka juga berpuasa demi mengingati Jesus Kristus pada setiap hari rabu dan jumaat.  

Mereka juga berzakat dengan kadar 1/10 dari pendapatan yang mereka perolehi.

Mereka juga mengunakan bahasa arab kerana asal agama ini juga dari timur tengah dan perhatikan ketika membeli sebarang ayat di dalam bahasa arab seperti hiasan dinding kerana dihujung ayat tersebut tertulis Injilu Matay.  Tak pasal pasal kita mengantung ayat Bible kat dinding rumah..

wallahualambissawab........



iloveyousomuchnajwalatif:*

No comments:

Post a Comment